dinsdag 12 maart 2013

Een nieuwe muzikaal avontuur

Ik schreef het al eerder: vandaag begin ik aan een nieuw muzikaal avontuur. Het alleroudste snaarinstrument, de harp, ga ik leren te bespelen. Ik ga in elk geval  een serieuze poging doen. Wat ben ik benieuwd wat dit me brengen zal. Maar aan de motivatie ligt het niet.
Vanavond om 20.00 uur had ik m'n eerste les, bij Suzanne Zijderveld.

Rond kwart over 7 ging  ik de deur uit, gitaar mee met wat tokkelliedjes erbij. Dat had ze gevraagd, omdat we dan kunnen kijken hoe dat op de harp te spelen is.
Even voor 20.00 uur was ik in Rotterdam, op het Samuel Mullerplein. Dat ligt in het Nieuwe Westen, aan de Aelbrechtskade en aan de overkant begint Delfshaven. Volgens mij is dat een echte studentenbuurt, want ik brak m'n nek over de fietsen die her en der stonden. Toen ik aanbelde en binnengelaten werd, wist ik het zeker: dit is een studentenbuurt: een gang vol met fietsen en overal kamers.
Suzanne studeert over drie maanden af aan het conservatorium in Rotterdam en daarna kan ze als vervolg nog een master doen, maar dat weet ze nog niet.



Ik ging gelijk het diepe in en werd achter de harp gezet. Ze had een wat kleinere staan en een grote, met pedalen. Wat een schitterend instrument! Ik mocht er gelijk wat op proberen en terwijl legde ze uit hoe een harp werkt, welke noten er op iedere snaar zitten. Eigenlijk heel logisch: Iedere rode snaar is de C en daarna volgt D, E, F, G, A, B en weer de C. Een octaaf dus.
De harp rust op je rechterschouder staat tussen je knieën. Met je rechterhand speel je de hoge tonen, met de linkerhand de bastonen. En je rug zo recht mogelijk, maar dat viel nog tegen omdat je geneigd bent licht te buigen.

Ze stelde voor om iets simpels te spelen,"Vader Jakob". Gewoon heel simpel, met één hand, langzaam, snaar voor snaar. En dat lukte zowaar vrij goed. Ze zei dat ik een goeie hand heb, met een mooie aanslag. Waarschijnlijk door het gitaarspelen.
Daarna legde ze uit hoe je akkoorden speelt op een harp: met drie snaren tegelijk en telkens eentje ertussen. De melodie van Vader Jakob lukte me vrij goed, dus ik moest de melodie spelen en Suzanne speelde op haar kleinere harp de akkoorden erbij. En dat ging hartstikke leuk.
Daarna hebben we "Create in me" nog gedaan: Suzanne speelde de melodie op de harp en ik op de gitaar. En daarna mocht ik de melodie proberen en Suzanne de akkoorden op de kleinere harp.
Ik heb wel een muzikale klik met deze lerares. Ze is rustig en legt goed en duidelijk uit. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan.
En wat is nou m'n doel? Gewoon, leren op een harp te spelen. Maar een concertharpist die ieder weekend in De Doelen aan de bak moet, hoef ik nou ook weer niet te worden. Maar gewoon, harp kunnen spelen en verder zie ik het wel. Als het nou eens zou lukken te spelen zoals in onderstaand filmpje, nou dan ben ik al heel erg tevreden maar da's nog een eind weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten