dinsdag 2 oktober 2012

De "K" is weer in de maand

Ik ben een bourgondiër. En een rasechte. Ik hou van warme gezelligheid en lekker eten. Wat dat betreft is het najaar een mooie opmaat naar een bourgondische winter. Je moet gedurende die donkere periode van het jaar toch de gezelligheid een beetje binnen zoeken. Want gaan zitten griepen dat de zomer weer voorbij is, dat schiet niet op. Dan wordt het een lange winter. Je kunt er beter wat van probereren te maken; het glas is in die zien altijd nog halfvol en niet al half leeg.
Die geur van appeltaart, kaneel, draadjesvlees en kruidnagels in huis; kenmerkende geuren voor de winter. En dat heeft toch ook wel z'n charme. Afgelopen weekend kreeg ik de kriebels weer. De kriebels om weer eens wat lekkers de te koken, want de de "K" is weer in de maand, de "K" van koken.

Koken. Dagelijkse sleur, of dagelijkse creatieve uitdaging? Moeilijk? Makkelijk?  Sressverhogend of juist stressverlagend? Hoop werk? Wiens beurt?
Feit is dat er dagelijks voor het eten gezorgd moet worden, of we nu willen of niet.
Sommige mensen vinden het een verschrikking en maken zich er vaak met een "luie-wijven-prakkie" van af. Koken moet zo snel mogelijk gebeurd zijn, lijkt het wel. "Je kunt het maar gehad hebben" is vaak het credo. Maar, daar doen veel mensen zichzelf toch echt te kort mee hoor. Kijk, je hoeft niet elke dag uren in die keuken bezig te zijn, maar je kunt er wel wat van proberen te maken.

Sinds een jaar of 2 ben ik er voor mezelf wel uit. Koken kan inderdaad een hoop werk zijn. Maar als het resultaat een overheerlijke maaltijd oplevert, dan is het me dat dubbel en dwars waard!
Koken is niet moeilijk; gewoon de stappen volgen zoals beschreven in het recept, dan kom je al een heel eind.
En na verloop van tijd ga je zelf dingen uitproberen, ingredienten toevoegen of juist weglaten, kruiden in andere hoeveelheden gebruiken, noem het maar op. Je kunt zo ontzettend veel kanten op. En zo is koken dan ineens verworden tot een creatief proces. Je kunt jezelf erin verliezen, geloof me. Ik spreek uit ervaring.

In de afgelopen winters heb ik diverse recepten uitgeprobeerd en daar waar nodig aan eigen smaak aangepast. Deze recepten heb ik gebundeld in een kookschrift. Voor wie het leuk vindt, stel ik het hier als download beschikbaar. En ik zou het leuk vinden als je me laat weten dat je het gedownload hebt. Ik stuur echt geen rekening.
De recepten zijn verzameld van het internet, uit kookboeken en door overlevering. Recepten uit de verste uithoeken van deze aardbol, tot heel dichtbij huis en puur Hollands. De recepten zijn niet gecategoriseerd en staan in een willekeurige, totaal onlogische volgorde. Zo ongeveer in de volgorde waarin de gerechten ooit eens gemaakt zijn. Want het is tenslotte een schrift, geen boek. In een schrift staat alles in de volgorde zoals het erin opgeschreven is.
Veel kookplezier en smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten