zondag 13 januari 2013

Asbest Nedstaal.... Nee?

Al weken is ons dorp in rep en roer. Sinds de plannen van Nedstaal bekend zijn geworden om met asbest verontreinigd staal te gaan testen, is de beer hier los. Niet zo gek, want in Alblasserdam zijn veel schrijnende gevallen van asbestkanker bekend. Grotendeels veroorzaakt door het gebruik ervan bij de grote scheepswerven in het verleden.
Het onderwerp ligt dus uitermate gevoelig. En dat is te merken aan de vele protesten in en om het dorp. Je kunt Alblasserdam niet inrijden of je aandacht wordt voor dit onderwerp gevraagd.

Ik moet zeggen, toen ik voor het eerst van de plannen hoorde dacht ik ook bij mezelf:"Wat?! zijn ze daar gek geworden of zo? Dit mag niet gebeuren!". Er is de laatste tijd nl. nogal eens iets misgegaan in die fabriek. Je moet er toch niet aan denken dat zoiets ook tijdens het verwerken van het asbest gebeurt! Want asbestkanker, dat wens je je ergste vijand nog niet toe: uiteindelijk verdrink je in het vocht dat zich in je longen ophoopt omdat de longblaasjes kapot zijn. Dat vooruitzicht, dat is een schrikbeeld, dat hoef ik niemand uit te leggen.

Maar, de protesten die ik de laatste weken hoor maar vooral ook zie, beginnen me toch wat te storen en roepen bij mij gevoelens van ergernis op. Allerlei mensen die - niet gehinderd door enige kennis - maar wat in het wilde weg rond schreeuwen en allerlei onderbuikgevoelens aanwakkeren. Maar nergens wordt men concreet of hoor je geluiden die, door een degelijke onderbouwing ondersteund, ervoor zorgen dat er bij mij echt alarmbellen afgaan.

Sja, wat moet je hier nou mee aan? Als je tegen de plannen bent, kun je een zogenaamde 'zienswijze' indienen bij de omgevingsdienst. Maar deze moet wel degelijk beargumenteerd en onderbouwd zijn. En als ik heel eerlijk ben, kan ik geen goed onderbouwde argumenten aandragen waardoor men zich hoogstwaarschijnlijk al fronsend achter de oren gaat krabben en zegt:"Ja, die kerel heeft gelijk, daar hadden we nog niet aan gedacht". Veel verder dat het opsommen van onderbuikgevoelens kom je dan niet. En dan is het opstellen van zo'n 'zienswijze' al snel verspilde moeite.

Wat dat betreft komt de brief die vlak voor het weekend door Nedstaal aan heel Alblasserdam gestuurd is, op het juiste moment. Ik heb hem dit weekend meerdere malen gelezen. Ik vind dat een hoop onduidelijkheid en misplaatste angst hiermee weggenomen wordt. Mensen die nog langer zonder goed onderbouwde tegenargumenten allerlei onderbuikgevoelens de wereld in helpen, zijn bij deze de mond gesnoerd. Ik vind het een goed onderbouwd verhaal, waaruit vooral naar voren komt dat er met de meest grote voorzichtigheid te werk wordt gegaan, in het belang van alles en iedereen.
Die vergunning zal er wel gewoon komen. In de brief wordt aangegeven dat er veilig wordt gewerkt en dat daar uiterst streng op toegezien wordt, ook door externe instanties.
Morgen en overmorgen, 14 en 15 januari, zijn de speciale informatie-bijeenkomsten. Ik ben benieuwd wat dat oplevert. De brief van Nedstaal neemt in ieder geval een hoop boe-roepers bij voorbaat de wind al uit de zeilen.
Voor de geïnteresseerden, hieronder de brief van Nedstaal:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten