Wat is het geval? Afgelopen maandagavond haalde ik, zoals iedere dag, Kirstie op van haar werk. Toen we op de Vaanweg in Rotterdam reden, merkte ik door het blauwe signaallampje op het dashboard dat het groot licht brandde. "Hee, da's niet de bedoeling" dacht ik en ik klikte het uit. Nog geen 2 seconden later, hop, groot licht weer aan. Wat is dit nu ineens weer? Iedere keer schoot dus spontaan het groot licht aan, ook op de snelweg. Allemaal mensen claxonneren naar me, want die dachten natuurlijk "wat doet die vent?". Sja, we moesten toch naar huis, dus ik ben zo goed en zo kwaad als het ging toch maar doorgereden.
Maar ja, zo kun je niet blijven rijden natuurlijk, daar komt gezeur van. En het is bovendien verboden om met groot licht te rijden. Thuis gekomen de ANWB maar even gebeld. Hebben wij die ook eens een keer nodig, want ja, Toyota-bezitter he? Hahaha, die sponsoren de ANWB.
Eenmaal ter plaatse constateerde de beste man van de Wegenwacht dat hij er ook niets mee kon, omdat de lichtschakelaar domweg kapot was. En de ANWB is natuurlijk geen rijdend onderdelenmagazijn, dus dan houdt het op he?
Dezelfde avond nog heb ik een oproep gedaan via internet voor een lichtschakelaar van een Toyota Starlet, op marktplaats, de onderdelenlijn, autosloperijen.nl en de onderdelenzoeker. Dat wierp al binnen een paar uur zijn vruchten af. In een mum van tijd stond m'n hele mailbox vol met aanbiedingen. Ik kan inmiddels wel 20 van die lichtschakelaars kopen. Da's nou de kracht van het internet he?
De lichtschakelaar |
Nou ben ik ook niet bang om zelf iets te doen aan de auto, maar iets wat ik nog niet eerder gedaan heb, daar ben ik toch wat huiverig voor. Dan kijk ik liever de eerste keer toe, zodat ik het de volgende keer wel zelf kan. Het stuur moet nl. eraf, de stuurkolom moet open. Als je niet precies weet wat je doet of tegenkomt, dan kun je er beter afblijven, denk ik dan maar.
Vandaag kon ik vrij nemen om op pad te gaan. En dus reed ik vanmorgen vroeg, zo gauw het licht was, naar Ter Aar. Het was een schitterende ochtend met laaghangende mist boven de besneeuwde weilanden, waar de zon bovenuit kwam.
Eenmaal aangekomen, was het vrij vlot geregeld. En kerel van half 20 kwam naar me toe en liet me de loods met auto's zien. Helemaal vol met starlets, corolla's, yarissen en zelfs enkele avensissen. Allemaal bestemd voor Angola, want in Nederland wil je daar niet meer de weg mee op, allemaal APK-afkeur.
De schakelaar lag al klaar en in 5 minuten tijd zat hij in de auto gebouwd. En het bleek echt supersimpel te zijn. Dus moet 'ie nog eens vervangen worden, dan kan ik dat makkelijk zelf: claxondeksel van het stuur af, moer van het stuur losdraaien, stuur eraf, schakelaar losschroeven (4 schroefjes), 3 stekkers losmaken en je haalt hem er zo uit. De andere erin, stekkers aansluiten, de boel weer vastmaken en klaar. Echt peanuts, dat kan iedereen, want da's geen raketwetenschap.
Tussen de middag was ik weer thuis. Wat een opluchting dat die schakelaar weer gemaakt is. Want iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik niet vrolijk wordt van dit soort fratsen.
We rijden weer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten